Rabu, 25 Jun 2008

UNDANG - UNDANG BERKAITAN HAK KEISTIMEWAAN MELAYU

PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN MALAYSIA

Fasal 153 : Perizaban kuota berkenaan dengan perkhidmatan, permit, dsb. bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak.

(1) Menjadi tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut peruntukan Perkara ini.

(2) Walau apa pun apa-aa jua dalam Perlembagaan ini, tetapi tertakluk kepada peruntukan Perkara 40 dan peruntukan Perkara ini, Yang di-Pertuan Agong hendaklah menjalnakan fungsinya di bawah Perlembagaan ini dan undang-undang persekutuan mengikut apa-apa cara yang perlu untuk meindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan untuk memastikan perizaban bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak apa-apa perkadaran yang difikirkan munasabah oleh Yang di-Pertuan Agong daripada jawatan dalam perkhidmatan awam (selain perkhidmatan awam sesuatu Negeri) dan daripada biasiswa, danasiswa dan keistimewaan pendidikan atau latihan yang seumpamanya atau kemudahan khas lain yang diberikan atau diadakan oleh Kerajaan Persekutuan dan, apabila apa-apa permit atau lesen dikehendaki oleh undang-undang persekutuan bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau perniagaan, maka, tertakluk kepada peruntukan undang-undang itu dan Perkara ini, daripada permit dan lesen itu.

(3) Yang di-Pertuan Agong boleh, bagi memastikan, mengikut Fasal (2), perizaban bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak jawatan-jawatan dalam perkhidmatan awam dan biasiswa, danasiswa dan keistimewaan pendidikan atau latihan atau kemudahan khas lain, memberikan apa-apa arahan am yang dikehendaki bagi maksud itu kepada mana-mana Suruhanjaya yang baginya Bahagian X terpakai atau kepada mana-mana pihak berkuasa yang dipertanggungkan dengan tanggungjawab bagi pemberian biasiswa, danasiswa atau keistimewaan pendidikan atau latihan atau kemudahan khas lain itu; dan Suruhanjaya atau pihak berkuasa itu hendaklah mematuhi arahan itu dengan sewajarnya.

(4) Pada menjalankan fungsinya di bawah Perlembagaan ini dan undang-undang persekutuan mengikut Fasal (1) hingga (3) Yang di-Pertuan Agong tidak boleh melucutkan mana-mana orang daripada apa-apa jawatan awam yang dipegang olehnya atau daripada terus mendapat biasiswa, danasiswa atau keistimewaan pendidikan atau latihan atau kemudahan khas lain yang dinikmati olehnya.

(5) Perkara ini tidaklah mengurangkan peruntukan Perkara 136.
(6) Jika menurut undang-undang persekutuan yang sedia ada suatu permit atau lesen dikehendaki bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau perniagaan, maka Yang di-Pertuan Agong boleh menjalankan fungsinya di bawah undang-undang itu mengikut apa-apa cara, atau memberikan apa-apa arahan am kepada mana-mana pihak berkuasa yang dipertanggungkan di bawah undang-undang itu dengan pemberian permit atau lesen itu, sebagaimana yang dikehendaki untuk memastikan perizaban apa-apa perkadaran daripada permit atau lesen itu bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak sebagaimana yang difikirkan munasabah oleh Yang di-Pertuan Agong; dan pihak berkuasa itu hendaklaah mematuhi arahan itu dengan sewajarnya.

(7) Tiada apa-apa jua dalam Perkara ini boleh berkuat kuasa untuk melucutkan atau memberi kuasa supaya dilucutkan apa-apa hak, keistimewaan, permit atau lesen mana-mana orang, yang terakru kepada orang itu atau yang dinikmati atau dipegang oleh orang itu atau untuk memberi kuasa untuk menolak pembaharuan mana-mana permit atau lesen mana-mana orang atau untuk menolak pemberian apa-apa permit atau lesen kepada waris, pengganti atau penerima serah hak seseorang jika pembaharuan atau pemberian itu mungkin semunasabahnya dijangkakan mengikut perjalanan biasa keadaan.

Walau apa pun apa-apa jua dalam Perlembagaan ini, jika menurut mana-mana undang-undang persekutuan apa-apa permit atau lesen dikehendaki bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau perniagaan, maka undang-undang itu boleh membuat peruntukan bagi perizaban apa-apa perkadaran daripada permit atau lesen itu bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak; tetapi tiada undang-undang sedemikian boleh, bagi maksud memastikan perizaban itu—

(a) melucutkan atau memberi kuasa supaya dilucutkan apa-apa hak, keistimewaan, permit atau lesen mana-mana orang, yang terakru kepada orang itu atau yang dinikmati atau dipegang oleh orang itu; atau

(b) memberi kuasa untuk menolak pembaharuan mana-mana permit atau lesen mana-mana orang atau untuk menolak pemberian apa-apa permit atau lesen kepada waris, pengganti atau penerima serah hak mana-mana orang jika pembaharuan atau pemberian itu mengikut peruntukan yang lain dalam undang-undang itu mungkin semunasabahnya dijangkakan mengikut perjalanan biasa keadaan, atau menghalang mana-mana orang daripada memindahkan hakmilik bersama dengan perniagaannya apa-apa lesen yang boleh dipindahkan hakmiliknya untuk mengendalikan perniagaan itu; atau

(c) jika tiada permit atau lesen dahuluya dikehendaki bagi mengendalikan pertukangan atau perniagaan itu, memberi kuasa untuk menolak pemberian permit atau lesen kepada mana-mana orang bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau perniagaan yang telah dijalankan olehnya secara bona fide sebaik sebelum undang-undang itu mula berkuat kuasa, atau memberi kuasa untuk menolak pembaharuan kemudiannya mana-mana permit atau lesen mana-mana orang, atau untuk menolak pemberian mana-mana permit atau lesen sedemikian kepada waris, pengganti atau penerima serah hak mana-mana orang itu jika, mengikut peruntukan yang lain dalam undang-undang itu, pembaharuan atau pemberian itu mungkin semunasabahnya dijangkakan mengikut perjalanan biasa keadaan.

(8A) Walau apa pun apa-apa jua dalam Perlembagaan ini, jika di dalam mana-mana Universiti, Kolej dan institusi pendidikan lain yang memberikan pendidikan selepas Malaysian Certificate of Education atau yang setaraf dengannya, bilangan tempat yang ditawarkan oleh pihak berkuasa yang bertanggungjawab bagi pengurusan Universiti, Kolej atau institusi pendidikan itu kepada calon-calon bagi apa-apa kursus pengajian adalah kurang daripada bilangan calon yang layak mendapat tempat-tempat itu, maka adalah sah bagi Yang di-Pertuan Agong menurut kuasa Perkara ini memberikan apa-apa arahan yang perlu kepada pihak berkuasa itu untuk memastikan perizaban apa-apa perkadaran daripada tempat-tempat itu bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak sebagaimana yang difikirkan munasabah oleh Yang di-Pertuan Agong; dan pihak berkuasa itu hendaklah mematuhi arahan itu dengan sewajarnya.

(9) Tiada apa-apa jua dalam Perkara ini boleh memberi Parlimen kuasa untuk menyekat perniagaan atau pertukangan semata-mata bagi maksud perizaban bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak.

(9A) Dalam Perkara ini ungkapan “anak negeri” berhubung dengan Negeri Sabah atau Sarawak hendaklah mempunyai erti yang diberikan kepadanya dalam Perkara 161A.

(10) Perlembagaan Negeri yang ber-Raja boleh membuat peruntukan yang bersamaan (dengan ubah suaian yang perlu) dengan peruntukan Perkara ini.

SENARAI NEGERI, PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN MALAYSIA

Seksyen 2 : Tidak termasuk Wilayah – Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, termasuklah :-

(a) Pegangan tanah, berkaitan dengan Tuan Tanah dan Penyewa, pendaftaran hakmilik dan surat ikatan berkaitan dengan tanah, kolonisasi, penambahan tanah dan pemuliharaan tanah, sekatan sewa;

(b) Tanah – tanah Rizab Melayu atau di negeri – negeri Sabah dan Sarawak adalah merujuk kepada tanah – tanah Rizab Natif.


(c) Permit – permit dan lesen – lesen bagi penggalian bahan – bahan galian, pajakan – pajakan lombong dan suratan – suratan;

(d) Pengambilan Tanah

(e) Pindahmilik Tanah, gadaian – gadaian, pajakan – pajakan dan cagaran – cagaran ke atas tanah; ismen; dan

(f) Escheat ; Treasure trove tidak termasuk Antikuiti

FUNGSI RAJA DALAM MESYUARAT DIBAWAH ENAKMEN RIZAB MELAYU 1933

Seksyen 3(1) : Menteri Besar melalui kelulusan dari Raja Dalam Mesyuarat boleh melalui notifikasi mengisytihar mana – mana kawasan tanah dalam negeri sebagai Tanah Rizab Melayu.

Seksyen 4 : Pengubahan dan Pembatalan Tanah Rizab Melayu

(1) Menteri Besar boleh dari masa ke semasa dengan kelulusan Raja Dalam Majlis melalui deklarasi diterbitkan dalam Warta :-

(a) mengubah had – had dan sempadan – sempadan bagi mana – mana Tanah Rizab Melayu, atau
(b) membatal apa – apa deklarasi bagi mana – mana Rizab Melayu yang telah diisytiharkan sebagai Rizab Melayu sama ada keseluruhan atau sebahagian kawasan yang merujuk kepada, atau
(c) memasukkan ke dalam mana – mana Kawasan Rizab Melayu bagi mana – mana tanah yang tidak dimasukkan

(2) Mana – mana pengisytiharan tersebut hendaklah berkuatkuasa sebagaimana yang telah diperuntukkan di dalam Seksyen 3(iii).

FUNGSI RAJA DALAM MESYUARAT DIBAWAH ENAKMEN RIZAB MELAYU JOHOR 1936

Seksyen 3(1) : Pesuruhjaya dari masa ke semasa melalui kelulusan dari Duli Yang Maha Mulia Sultan boleh melalui notifikasi mengisytihar mana – mana kawasan tanah dalam negeri sebagai Rizab Melayu.

Seksyen 4 : Pengubahan dan Pembatalan Tanah Rizab Melayu

(1) Pesuruhjaya boleh dari masa ke semasa dengan kelulusan Duli Yang Maha Mulia Sultan melalui deklarasi diterbitkan dalam Warta :-

(a) mengubah had – had dan sempadan – sempadan bagi mana – mana Rizab Melayu, atau
(b) membatal apa – apa deklarasi bagi mana – mana Rizab Melayu yang telah diisytiharkan sebagai Rizab Melayu sama ada keseluruhan atau sebahagian kawasan yang merujuk kepada, atau
(c) memasukkan ke dalam mana – mana Kawasan Rizab Melayu bagi mana – mana tanah yang tidak dimasukkan

(2) Mana – mana pengisytiharan tersebut hendaklah berkuatkuasa sebagaimana yang telah diperuntukkan di dalam Seksyen 3(iii).

FUNGSI RAJA DALAM MESYUARAT DIBAWAH ENAKMEN RIZAB MELAYU KEDAH 1931

Seksyen 3 : Ia hendaklah secara perundangan kepada Raja Dalam Majlis untuk mengisytihar melalui notifikasi di dalam Warta mana – mana kawasan tanah dalam negeri sebagai Rizab Melayu.

Diperuntukkan bahawa tidak ada tanah boleh diisytiharkan untuk menjadi di dalam mana – mana Kawasan Rizab Melayu yang pada masa enakmen ini dikuatkuasakan, adalah termasuk mana – mana kawasan yang diisytiharkan sebagai Kawasan Lembaga Pembersihan sebagaimana yang telah diperuntukkan di dalam Seksyen 3 Enakmen No. 106 (Lembaga – Lembaga Pembersihan) atau termasuk mana – mana tanah yang diisytihar sebagai sebuah bandar dibawah Seksyen 5 Enakmen No. 56 (Tanah).

Seksyen 4 :

(1) Raja Dalam Majlis boleh dari masa ke semasa sama ada melalui nalurinya atau berdasarkan kepada permohonan orang – orang perseorangan melalui deklarasi di dalam Warta :-

(a) mengubah had – had dan sempadan – sempadan bagi mana – mana Rizab Melayu, atau
(b) membatal apa – apa deklarasi bagi mana – mana Rizab Melayu yang telah diisytiharkan sebagai Rizab Melayu sama ada keseluruhan atau sebahagian kawasan yang merujuk kepada, atau
(c) memasukkan ke dalam mana – mana Kawasan Rizab Melayu bagi mana – mana tanah yang tidak dimasukkan

(2) Mana – mana pengisytiharan tersebut hendaklah berkuatkuasa sebagaimana yang yang dinyatakan di dalam Warta.

FUNGSI RAJA DALAM MESYUARAT DIBAWAH ENAKMEN RIZAB MELAYU KELANTAN 1930

Seksyen 4 : Pengisytiharan Tanah Rizab Melayu

(i) Duli Yang Maha Mulia Sultan Dalam Majlis melalui notifikasi mengisytihar mana – mana kawasan tanah sebagai Rizab Melayu

(ii) Setiap notifikasi hendaklah menjelaskan sempadan – sempadan kawasan tanah itu dengan ketepatan yang munasabah tetapi ia hendaklah tidak menjadi keutamaan untuk tujuan notifikasi itu untuk mengukur kawasan yang dirujuk.
(iii) Duli Yang Maha Mulia Sultan Dalam Majlis juga boleh melalui notifikasi :-
(a) mengubah had – had dan sempadan – sempadan bagi mana – mana Rizab Melayu, atau
(b) membatal mana – mana notifikasi yang dibuat dibawah subseksyen (i) sama ada keseluruhan atau sebahagian kawasan sebagaimana dirujuk;
(d) memasukkan ke dalam mana – mana Kawasan Rizab Melayu bagi mana – mana tanah yang tidak dimasukkan

(iv) Mana – mana pengisytiharan tersebut hendaklah berkuatkuasa pada satu tarikh yang dispesifikkan di dalam notifikasi.

FUNGSI RAJA DALAM MESYUARAT DIBAWAH ENAKMEN RIZAB MELAYU PERLIS 1935

Seksyen 3 : (i) Majlis Negeri boleh mengisytihar melalui proklamasi mana – mana kawasan tanah di dalam negeri sebagai Rizab

(ii) Setiap deklarasi hendaklah menjelaskan had – had dan sempadan – sempadan bagi kawasan itu berdasarkan kepada satu atau lebih syarat – syarat berikut :-

(a) merujuk kepada Mukim atau lokaliti, atau
(b) merujuk kepada sempadan yang telah diukur atau sempadan tanah, atau
(c) merujuk kepada ciri – ciri semulajadi, atau
(d) sebaliknya melalui pandangan Majlis Negeri

(iii) Setiap deklarasi hendaklah berkuatkuasa pada tarikh yang telah ditetapkan oleh Majlis Negeri.

Seksyen 4 : (i) Majlis Negeri boleh dari masa ke semasa :-

(a) mengubah had – had dan sempadan – sempadan bagi mana – mana Rizab, atau
(b) membatal mana – mana pengisytiharan dibawah Seksyen 3 sama ada keseluruhan atau sebahagian kawasan sebagaimana dirujuk, atau
(c) memasukkan ke dalam mana – mana Rizab bagi mana – mana tanah yang tidak termasuk.

(iv) Setiap pengubahsuaian, pembatalan atau pengeluaran hendaklah berkuatkuasa pada tarikh yang telah ditetapkan oleh Majlis Negeri.

FUNGSI RAJA DALAM MESYUARAT DIBAWAH ENAKMEN RIZAB MELAYU TERENGGANU 1941

Seksyen 3 : Pengisytiharan Rizab Melayu

(i) Sultan Dalam Majlis boleh melalui notifikasi di dalam Warta mengisytihar mana – mana kawasan negeri sebagai Rizab Melayu.

(ii) Setiap deklarasi mestilah menjelaskan ketepatan yang munasabah had – had dan sempadan – sempadan tanah itu sama ada dengan merujuk kepada sempadan yang diukur bagi kawasan tanah itu atau melalui rujukan ke atas ciri – ciri semulajadi atau sebaliknya, Sultan Dalam Majlis boleh jika pada pandangannya sesuai tetapi ia tidak boleh dimestikan bagi tujuan deklarasi tersebut untuk mengukur atau meninjau kawasan tersebut.

(iii) Tertakluk kepada peruntukan bagi enakmen ini, setiap deklarasi hendaklah berkuatkuasa pada tarikh penerbitan di dalam Warta kecuali ianya dinyatakan untuk lewat penguatkuasaannya melalui satu tarikh yang telah ditetapkan.

Seksyen 4 : Pengubahan dan Pembatalan Tanah Rizab Melayu

(i) Sultan Dalam Majlis boleh dari masa ke semasa melalui deklarasi diterbitkan dalam Warta :-

(a) mengubah had – had dan sempadan – sempadan bagi mana – mana Rizab Melayu, atau
(b) membatal apa – apa deklarasi bagi mana – mana Rizab Melayu yang telah diisytiharkan sebagai Rizab Melayu sama ada keseluruhan atau sebahagian kawasan yang merujuk kepada, atau
(c) memasukkan ke dalam mana – mana Kawasan Rizab Melayu bagi mana – mana tanah yang tidak dimasukkan

(ii) Mana – mana pengisytiharan tersebut hendaklah berkuatkuasa sebagaimana yang telah diperuntukkan di dalam Seksyen 3(iii).

CONSTITUTION OF THE REPUBLIC OF SINGAPORE

Article 152 : Minorities and special position of Malays

(1) It shall be the responsibility of the Government constantly to care for the interests of the racial and religious minorities in Singapore.

(2) The Government shall exercise its functions in such manner as to recognise the special position of the Malays, who are the indigenous people of Singapore, and accordingly it shall be the responsibility of the Government to protect, safeguard, support, foster and promote their political, educational, religious, economic, social and cultural interests and the Malay language.

Article 153 : Muslim Religion

The Legislature shall by law make provision for regulating Muslim religious affairs and for constituting a Council to advise the President in matters relating to the Muslim religion.

Terjemahannya :

PERLEMBAGAAN REPUBLIK SINGAPURA

Fasal 152 : Masyarakat Minoriti dan Keistimewaan Orang Melayu

(1) Ia adalah menjadi tanggungjawab Kerajaan secara berterusan untuk menjaga kepentingan – kepentingan kaum dan agaman minoriti di Singapura.

(2) Kerajaan hendak menjalankan fungsi – fungsinya dalam apa jua keadaan sekalipun untuk mengiktiraf keistimewaan orang Melayu. Yang mana mereka merupakan penduduk asal Singapura dan menjadi tanggungjawab Kerajaan untuk melindungi, menjaga, membantu, membela dan menggalakkan kepentingan – kepentingan politik, pendidikan, keagamaan, ekonomi, sosial dan kebudayaan dan bahasa Melayu.

Fasal 153 : Agama Islam

Majlis Perundangan boleh melalui undang – undang membuat peruntukkan bagi meregulasikan Hal Ehwal Agama Islam dan menubuhkan sebuah Majlis untuk menasihat Presiden mengenai perkara – perkara yang berkaitan Agama Islam.

Tiada ulasan: